Inhoudsopgave

Is Jezus God?

Christenen geloven in Jezus en wat Hij de mensen leerde. Dat is de essentie van een Christen zijn, de woorden van Jezus Christus geloven en Hem volgen.

Jezus leerde ons keer op keer dat Hij de zoon van God is.

Mattheüs 16:15-17
15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’
16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus.
17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.

God zelf verwees ook naar Jezus als Zijn Zoon:

Mattheüs 3:16-17
16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde.
17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

Jezus is dus niet God zelf. Alleen de Vader is God zelf.

Johannes 20:17
17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.

We lezen dat Jezus zeer regelmatig bad naar de Vader.

In dit gebed lezen we wie de enige echte God is:

Johannes 17:3
3
Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.

Volgens Jezus is dit dus de definitie van eeuwig leven: Dat wij de Vader kennen, de enige ware God, en Jezus Christus, Hij die de Vader gezonden heeft.

De discipelen en apostelen wisten en leerde dit ook. Paulus de apostel schreef maakte dit duidelijk:

1 Korinthe 8:6
6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.

Moet je geloven in de drie-eenheid?

Leer hier waarom de drie-eenheid geen bijbelse leer is.
Laat niemand je vertellen dat je moet geloven dat Jezus God is om een Christen te zijn of om gered te worden, want dat is valse leer. Blijf weg van zulke mensen, want ze leren niet de bijbel, maar de leer en traditie van mensen.

Wie de Zoon heeft, heeft eeuwig leven:

1 Johannes 5:9-12
9 Als we het getuigenis van mensen aannemen, zullen we zeker het getuigenis van God aannemen, dat zoveel meer gezag heeft, want het is het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft.
10 Wie in de Zoon van God gelooft, draagt het getuigenis in zich. Wie God niet gelooft, maakt hem tot leugenaar, omdat hij geen geloof hecht aan het getuigenis dat God over zijn Zoon gegeven heeft.
11 Dit getuigenis luidt: God heeft ons eeuwig leven geschonken en dat leven is in zijn Zoon.
12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

Aanbidding

Evangelie in Waarheid is gebaseerd op wat Jezus zei in Johannes 4:

Johannes 4:23-24
23 Maar de tijd komt en is nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden.
24 God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Toen Jezus op aarde was leerde Hij over de Vader en verwees altijd naar de Vader, God. Toen Jezus beproefd werd door de duivel werd dit ook duidelijk:

Mattheüs 4:8-10
8 Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid,
9 en zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt.
10 Toen zei Jezus tegen hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.

De bijbel leert dat alle ultieme eer en aanbidding de Vader, God, toebehoort.

Jezus Christus de Zoon is onze middelaar. We aanbidden God middels Jezus.

1 Timotheus 2:5
5 Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.

Dankzij het offer van God, Zijn Zoon Jezus, zijn we vergeven en ontvangen we eeuwig leven.

Dat is ook de reden dat elke knie die zal buigen voor Jezus tot eer is van de Vader.

Filippenzen 2:10-11
10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde,
11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Daarom kan niemand tot God komen dan door Zijn Zoon:

Johannes 14:6
6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

In conclusie: alle eer die Jezus ontving gaat rechtstreeks naar de Vader, die Hem gezonden heeft.

Jezus wordt toch God genoemd?

In de bijbel komt het vaker voor dat woorden meerdere verschillende betekenissen kunnen hebben afhankelijk van de context. Zo zijn er teksten waar engelen en rechters goden worden genoemd. Het gaat hier vanzelfsprekend echter niet om God de Vader, de allerhoogste, de almachtige.

Een goed oorbeeld van meerdere betekenissen kunnen we vinden in Johannes 8, waar Jezus in discussie is met een groep Joden:

Johannes 8:39-41
39 Zij antwoordden en zeiden tegen Hem: Abraham is onze vader. Jezus zei tegen hen: Als u Abrahams kinderen was, zou u de werken van Abraham doen.
40 Maar nu probeert u Mij te doden, een Mens Die de waarheid tot u gesproken heeft, die Ik van God gehoord heb. Dat deed Abraham niet.
41 U doet de werken van uw vader. Zij zeiden dan tegen Hem: Wij zijn niet geboren uit hoererij; wij hebben één Vader, namelijk God.

Zien we hier dat de Joden twee vaders hebben? Nee, maar ze hebben Abraham in zekere zin als hun vader, maar God in de ultieme sense. Het woord "vader" wordt binnen drie versen twee keer in een andere betekenis gebruikt en niemand had er een probleem mee. Iedereen begreep wat er werd bedoeld.
Wanneer we begrijpen hoe in de bijbel woorden meerdere betekenissen kunnen hebben, kunnen we de teksten veel beter begrijpen door goed naar de context te kijken.

Het woord God wordt in het nieuwe testament altijd vertaald vanuit de onderliggende originele tekst in het Grieks, het woord “theos” (θεός). Het woord “theos” wordt dus altijd gebruikt voor God, maar wordt in de bijbel ook gebruikt voor goddelijk of verheven wezen.

Om te weten hoe het gebruikt wordt kijken we dus naar de context en gebruiken we God met een hoofdletter G voor God almachtig, en god met een kleine g voor verheven of goddelijke wezens.

We zien dit terug in Johannes 10 wanneer Jezus weer in discussie is met de Joden:

Johannes 10:32-36
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken van Mijn Vader laten zien. Vanwege welk van die werken stenigt u Mij?
33 De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf god maakt.
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: U bent goden?
35 Als de wet hén goden noemde tot wie het woord van God kwam, en aangezien de Schrift niet gebroken kan worden,
36 zegt u dan tegen Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: U lastert God, omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Verse 33: Jezus wordt ervan beschuldigd zichzelf als god te maken. Niet God almachtig.
Verse 34: Hij verdedigd zichzelf en in essentie zegt Jezus hier: wat is het probleem? In de bijbel staat geschreven “U bent goden”? Jezus refereert hier naar Psalm 82 waar rechters goden worden genoemd. Jezus zei “Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: U bent goden?” — het woordje “goden” is hier ook theos, maar het gaat hier duidelijk niet om God de Allerhoogste.

De theos in verse 33 is dus ook geen God met hoofdletter G, maar god kleine g, goddelijk, verheven. Net als de rechters in het oude testament waar Jezus naar verwijst in Psalm 82.

Dit moet wel het geval zijn, anders zou het verweer van Jezus in verse 34 nergens op slaan.

Vervolgens verklaart Jezus nog een keer dat hij claimt Gods Zoon te zijn, en dus niet God zelf.

Een goed voorbeeld verschillende betekenissen van het woord God/god (theos) is Hebreeën hoofdstuk 1, waar Jezus een god wordt genoemd.

De Vader God is de spreker in deze tekst:

Hebreeën 1:8-9
8 maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht.
9 U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.

We zien hier dat de Vader tegen de Zoon spreekt en hem God lijkt te noemen. Maar in verse 9 lezen we “Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God”. Het probleem is dat God kan geen God hebben. Dus wat wordt er dan bedoeld? Jezus is verheven.

Hetzelfde geldt voor Johannes 1.

Johnannes 1:1-2
1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Het was in het begin bij God.

Omdat alle woorden voor God hier ook weer theos zijn, weten we dat het Woord “goddelijk” is. Niet God almachtig.

Als het Woord (Jezus) hier de almachtige God is, dan moet je jezelf afvragen: Met wie is God? Ook in verse 2, met wie is het Woord?

Johnannes 1:14
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

Bij het einde van het boek van Johannes schrijft Johannes waarom hij het boek heeft geschreven (inclusief Johannes 1):

Johannes 20:30-31
30 Jezus heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn leerlingen gedaan, die niet in dit boek staan,
31 maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat Jezus de messias is, de Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.

Johannes predikt duidelijk dat God de Vader is, en Jezus de Zoon is:

1 Johannes 4:14-15
14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld.
15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God.

Conclusie

Jezus Christus is niet God almachtig zelf, maar de Zoon van God. Alleen de Vader is God zelf:

1 Korinthe 8:6
6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.

Jezus Christus is daarom onze Heer, onze redder en verlosser, onze zaligmaker en Zoon van de eeuwige God. Meer weten over de natuur van Jezus? Lees wie Jezus is.

Net zoals God De Vader meestal God wordt genoemd, wordt Hij soms HEER genoemd, maar meestal God. En net zoals Jezus meestal de Zoon van God of Heer wordt genoemd, wordt Hij soms god genoemd. Want beide God de Vader en Jezus de Zoon hebben vele titels en namen. Het is dus niet verkeerd om Jezus god te noemen, de bijbel doet dit namelijk meerdere keren, maar het ligt er aan wat je er mee bedoelt wanneer je dat doet. Als je daarmee refereert naar God almachtig, klopt dit niet.

Het woord “theos” (god) is in de bijbel niet exclusief voor God de Vader, de Allerhoogste. Het wordt voornamelijk wel gebruikt voor de Vader, maar wordt ook toegekend aan rechters, engelen, Mozes en zelfs Jezus. Dat komt omdat het woord theos ook goddelijk of verheven betekent.